dimecres, 9 de març del 2016

Festa medieval

 RAMON LLULL:  EXPOSICIÓ a la biblioteca de l'IES Serpis, dilluns 21 de març

ACTIVITATS: Consulteu la següent web i altres per contestar les següents preguntes

  • QUI ÉS RAMON LLULL?

    • Busqueu alguna imatge de l'autor i de les seues obres més importants

    • Què es menjava durant l'Edat Mitjana, abans del descobriment d'Amèrica?

    • Quines classes socials i oficis hi havien? 

    • Quins personatges eren els més representatius i com anaven vestits? 


Per participar en l'exposició sobre Ramon Llull, heu de seleccionar alguna activitat entre les que proposem:



- Decoració: personatges de l'Edat Mitjana, palaus, castells, objectes de l'època (espasa, casc, barret de joglar, guitarra,  etc.)




Recitació de fragments d'obres de Ramon Llull

- Il·lustració:  Buscar retrats de Llull i de les portades de les seues obres i dibuixar-ne una versió pròpia.




- Disfressa: Vestir-se de personatge medieval. Ací teniu exemples: http://www.setmanamedieval.cat/vestuari.php




- Cuina: Preparar una recepta o portar coses per picar amb productes medievals, és a dir, amb aliments d'abans de la conquesta d'Amèrica:. Podeu consultar ací tipus de receptes i d'aliments:



diumenge, 6 de març del 2016

8 de març


Amb totes dues mans 
alçades a la lluna,
obrim una finestra
en aquest cel tancat.

Hereves de les dones
que cremaren ahir
farem una foguera
amb l’estrall i la por.
Hi acudiran les bruixes
de totes les edats.

Deixaran les escombres
per pastura del foc,
cossis i draps de cuina
el sabó i el blauet,
els pots i les cassoles
el fregall i els bolquers.

Deixarem les escombres
per pastura del foc,
els pots i les cassoles,
el blauet i el sabó
I la cendra que resti
no la canviarem
ni per l’or ni pel ferro
per ceptres ni punyals.
Sorgida de la flama
sols tindrem ja la vida
per arma i per escut
a totes dues mans.

El fum dibuixarà
l’inici de la història
com una heura de joia
entorn del nostre cos
i plourà i farà sol
i dansarem a l’aire
de les noves cançons
que la terra rebrà.
Vindicarem la nit
i la paraula DONA.
Llavors creixerà l’arbre
de l’alliberament.

Maria Mercè Marçal (1952-1998)

ACTIVITATS
  • Crea una entrada smb el títol "VUIT DE MARÇ" on copies el poema i realitzes les següents activitats.
1. Busca informació sobre Maria Mercé Marçal i afegeix una foto.
2. Expressa què vol dir amb la metàfora "obrim una finestra / en aquest cel tancat". (Versos 3-4).
3. Per què es compara amb les "bruixes d'ahir"? Què pretén conseguir per al futur de les dones? (segona estrofa).
4. Quines coses pretén deixar de banda i per quin motiu creus que ho diu? (tercera estrofa) 
5. Quina és segons el poema "l'arma i l'escut"i per què consideres que li dóna tanta importància?
6. Com s'imagina el futur? Expressa què et transmet la darrera estrofa.
  • Fixeu-vos en les següents dades i expresseu la vostra opinió en unes 10 línies sobre si s'ha avançat prou en la igualtat dels sexes o la societat patriarcal perpetua els rols tradicionals d’home i dona:
Llegiu el següent article sobre el DIA INTERNACIONAL DE LES DONES per informar-vos abans de donar la vostra opinió: El masclisme s’adapta als nous temps 

dimecres, 24 de febrer del 2016

Activitats 2a avaluació

  1. Corregiu el vostre examen i completeu el que us falta en una nova entrada del vostre blog per poder pujar un 10 % de la nota.
  2. Busqueu informació sobre les poetes, autores dels poemes que hem interpretat a classe i un fotografia seua. Completeu la vostra interpretació explicant el que sabeu sobre el tema de cada poema (de 5 a 10 línies)
  3. Seleccioneu una cançó que us agrada per fer una versió en valencià i poder gravar un videoclip sobre la cançó. Podeu fer aquesta activtat en grup.
  4. Trieu 10 paraules que us agraden en valencià i expliqueu perquè. Després escriviu una història que les continga.

dilluns, 15 de febrer del 2016

Examen 2a avaluació

Continguts que entren per a l'examen del dilluns 22 de febrer:

- Descriure un personatge

- Apòstrof i contracció

- TANT/ TAN, PERQUÈ/ PER QUÈ, QUAN/ QUANT, SI NO / SINÓ

- PRONOMS FEBLES

diumenge, 14 de febrer del 2016

Revisió gramatical

 ACTIVITAT: Escriviu dues frases on utilitzeu  de forma correcta: TAN i TANT, PERQUÈ i PER QUÈ,  QUAN i QUANT, SINÓ i SI NO 

 


















Sinó és una conjunció adversativa, i com a tal expressa contraposició: › No ha vingut el conseller, sinó un representant seu. › Això no va passar a València, sinó a Alacant.

Mentre que l'expressió si no pot representar; d'una banda, la conjunció condicional si més l'adverbi de negació no: Si no estudies més, no aprovaràs el curs. › Has de fer el que t'han manat; si no, et castigaran.

I, d'una altra, la conjunció concessiva si més l'adverbi de negació no:
  Si no intel·ligent, almenys té molta força de voluntat. › Vingueren cinc-centes persones, si no més.


dijous, 4 de febrer del 2016

APÒSTROF


EXCEPCIONS:


 ACTIVITAT: INDIQUEU CORRECTAMENT LA FORMA ADEQUADA DE L'APÒSTROF I LA CONTRACCIÓ EN LES SEGÜENTS ACTIVITATS:

APÒSTROF

dimarts, 2 de febrer del 2016

POESIA

Què és la poesia?...

Podem dir que la poesia és la forma en la que el llenguatge suggereix un camí cap a alló misteriós i inintel·ligible...

Podem dir que ens ajuda a descobrir diferents maneres de sentir la realitat...

Podem pensar que és el millor mitjà per expressar sentiments...

Però el que de veritat importa no és saber que és la poesia...

El que de veritat importa és dir-la, fer-la, ...viure-la!

ACTIVITATS: 
  • ANTOLOGIA DE POEMES D'AUTORES FEMENINES: Participar en un projecte per escriure un llibre per a la biblioteca de l'IES SERPIS on se seleccionen poemes escrits per dones de totes les èpoques en diferents llengües i amb il·lustracions.
 Cada dia llegirem un poema i escriurem una interpretació sobre el que ens diu el poema, el que ens crida més l'atenció de la forma que està escrit i del que diu;  el que ens evoca o ens fa recordar.

  • Escriure un poema original i posar-li música per fer una cançó o recitar-lo: cal pensar en alguna cosa que us ha passat o que heu vist i us ha cridat l'atenció i escriure les emocions que us ha provocat. Quan ja hàgeu escrit la idea, heu de pensar en l'estil de música que li posaríeu (rap, melòdica, pop, rock, jazz, clàssica, etc). Una vegada heu triat la melodia, l'adapteu a la vostra lletra, o bé canvieu la lletra fins que s'dapte el que voleu dir a la melodia. Després cadascú interpretarà la seua cançó o poema recitat amb música.