Un
dia el savi Manú trobà un peix diminut al seu lavabo.
-“No
em matis, per favor”, implorà el peixet.
-“Mai
he matat a cap ésser viu, per què havia de fer-ho ara?”, contestà
el savi.
Així
és que el diposità en una gerra d’aigua, on les seves escames
d’or brillaven a la llum del sol. Però en pocs dies, l’animalet
havia crescut tant que el savi hagué de portar-lo fins a una tolla.
No obstant, no serví de res perquè aviat el peix prengué unes
proporcions tan desmesurades que li demanà al savi que el
transportés fins al mar. Abans que el peix se submergira en
l’interior de les aigües escumoses de l’oceà, li digué al
savi:
-“La
fi del món s’acosta i com que ets un home tan bo, t’enviaré una
gran embarcació on podràs ubicar tot tipus d’animals, plantes,
homes i dones”.
Uns
dies més tard, el cel aparegué ombrívol i el vaixell arribà fins
el port tal i com havia esmentat el peix. Llavors Manú conduí al
seu interior els animals i les llavors, ara bé, a molt pocs homes i
dones perquè la majoria l’havien pres per boig. Tot just haver
embarcat, començà a ploure fins que l’aigua cobrí tota la Terra.
Manú havia salvat els éssers vius d’una terrible destrucció.
(Traduït
de Cuentos
del mundo,
n. 55, de Sofía Sánchez, dins 20 Minutos)
(Imatge
extreta de: elqueliagradaalamama.wordpress.com)
EXERCICIS:
Realitza
un resum de quatre a cinc línies d’aquest conte d’arreu del
món.
Explica
el significat de: ombrívol,
embarcat, desmesurades, tolla, implorà.
Cerca
un sinònim de: ombrívol,
savi, terrible, desmesurades.
Si
et trobessis al lloc de Manú, com hagueres actuat? Per què?
Fòrum:
creus en la fi del món tal i com es deixa anar al conte? Penses
que podríem tenir més cura del planeta? Quines mesures portaries a
terme?
Opinió:
què t’ha semblat el conte? Sabies què és un conte molt conegut
a l’Índia, lloc on per exemple, tenen les vaques com a animals
sagrats?
Escriu un conte que siga tradicional del teu país o entorn cultural al teu blog, busca o crea una imatge per il·lustrar-lo i explica'l després als teus companys.
Sobre el llibre que heu triat com a lectura, heu de fer el següent treball al vostre blog: 1. Indicar qui és l'autor, quines altres obres ha escrit i sobre quins temes. 2. Expliqueu qui és el narrador: qui conta la història. 3. Descriviu els principals personatges físicament i psicològicament. 4. Indiqueu els llocs on transcorren els fets. 5. Assenyaleu en quina època ocorren els fets i quina duració tenen. 6. Valoreu la història: què us ha agradat més i menys i perquè. Compareu-la amb altres històries que conegueu.
Amb aquest refrany fem referència al fenomen que podem observar al
respecte dels minuts de sol que el dia guanya a la nit durant el
solstici d’hivern (a partir del 21 de desembre). Nadal és
època de celebracions, de betlem i arbres il·luminats, de vacances
escolars; per això hem volgut reunir ací també les paraules que ens són
més pròpies respecte a la festa.
La influència del castellà en el nom de les festes que s’aproximen és
tanta com la de la tradició anglosaxona que ens ha portat al Santa Claus o al Pare Noel.
Amb aquest apunt només pretenem refrescar una memòria que encara està
viva en els vostres pares i que, alguns de vosaltres, ja intenteu,
inconscientment, canviar per traduccions literals dels noms castellans.
Les festes comencen normalment, per als escolars i els professors, el dia del sorteig de la grossa de Nadal, una manera com altra que milers de persones puguem sentir-nos tan contents com els afortunats de la loteria.
La nit del 24 de desembre celebrem lanit de Nadali el dia 25, el dia de Nadal. Aquest últim és un dia familiar per als xiquets i xiquetes valencians, que solen visitar els parents, perquè els donen les estrenes que, després, podran gastar en qualsevol fira o en la compra de llepolies.
En alguns llocs se celebra elsegon dia de Nadalo festivitat de Sant Estevei, dos dies més tard, el 28, el dia dels Innocents.
Aquesta és una celebració catòlica que recorda la persecució del rei
Herodes i la matança de milers de xiquets; l'església en difongué, com
tants d'altres, aquest martiri en que, segons el Nou Testament,
patiren els infants; però el seny o trellat popular li pegà la volta i
convertí el dia en una jornada de bromes i diversió. Els mitjans de
comunicació solen incorporar una notícia trampa amb la qual ens gasten
la broma als "innocents" lectors, radiooients o teleespectadors; els
xiquets prefereixen retallar figures en el paper del diari i penjar-les
en l'esquena d'algun amic o familiar.
El mateix que heu pogut observar que passava per nomenar les celebracions del Nadal es torna a repetir per tancar l'any. La nit de Cap d'Any
permet a les famílies o grups d'amics reunir-se a sopar per celebrar
l'arribada del nou any i desitjar-se felicitat i èxits. Aprofitem les
campanades per menjar-nos el raïm de Cap d'Any (12 granets, segons la tradició, un per cada campanada que tanca l’any). La nit dóna pas al dia de Cap d’Any. Tothom descansa, si pot, fins migdia perquè la vetlla ha estat més llarga que de costum.
Els més menuts esperen la Cavalcadaque se celebra la nit de Reis. És costum que al matí del dia de Reis
els xiquets i xiquetes s'alcen per veure els joguets que els han
portat. Segons resa la tradició uns patges imperials o els tres Reis d'Orient, uns mags (Melcior, Gaspari Baltasar) que, com podem llegir també al Nou Testament, van anar a ofrenar regals a Jesucrist quan estava al portal de Betlem.
Com haureu observat, hem escrit amb majúscula la inicial de tots els
substantius i adjectius que formen part de les festivitats cíviques,
religioses o polítiques i també la inicial dels noms propis referits als
personatges del cicle nadalenc.
No deixeu massa lluny els llibres. Són
dates per celebrar i també per gaudir de moments de reflexió personal amb les vostres lectures.
TREBALL DE LA LECTURA
Abans de la lectura: Busqueu informació sobre l'autor i indiqueu d'ón és, quan va nàixer i quines altres obres ha escrit.
Durant la lectura: Indiqueu qui és el narrador, els llocs on transcorre l'acció, descriviu els principals personatges, el temps que dura l'acció i l'època en què transcorren els fets
Després de la lectura:Expliqueuquè és el que més i el que menys us ha agradat. Comenteu a quines altres històries us recorda.
EXERCICI: Aprofita
les vacances i escriu postals de Nadal en valencià per als
companys i amics. Les pots enviar pel correu electrònic o mitjançant les
xarxes socials. També les pots insertar al teu blog per pujar nota si, a
més, escrius un poema ple de desitjos positius per al nou any. Heu de
triar una imatge original o fer-la vosaltres mateix que acompanye el
poema.
Per exemple, podeu personalitzar aquest arbre amb els vostres desitjos:
O
bé escriure un poema més personal, com aquest que us regale per
desitjar-vos que trobeu la bellesa de les coses durant aquestes
vacances:
POEMA
A tu, qui
siguis, t'invito
a trobar les coses amb
la transcendental bellesa,
com jo les trobo, i tindràs el
poema.
POEMA VISUAL: CREACIÓ D'UNA PARAULA I UNA IMATGE NOVA A PARTIR DE LA COMBINACIÓ DE DIFERENTS FORMES.
CARAGOLAGULLA
Busqueu imatges sobre poemes visuals. Podeu consultar aquestes webs per agafar idees
POESIA VISUAL: mireu
en els enllaços següents les imatges de diferents artistes i trieu-ne
una que us agrade per explicar l'efecte que produeixen. Feu una foto o dibuixeu una imatge on es combinen objectes diferents que tinguen alguna relació per crear un nou efecte:
Amb motiu del Dia Internacional dels Drets Humans, Amnistia
Internacional ha publicat aquest clip en què nens i nenes pinten de gust
fins que entra en escena un senyor que els dóna ordres. Les reaccions
dels infants són un gran exemple per als adults. La peça és un espot de
l'exposició No penso callar a la Fundació Antoni Tàpies. La mostra, sobre la llibertat d'expressió, acull el treball de més de 30 il·lustradors.
Veieu el següent vídeo i feu les activitats indicades després:
ACTIVITATS:
Després
de veure el vídeo, indiqueu exemples de la falta de llibertat
d'expressió que conegueu o busqueu-ne en la xarxa, indicant d'on heu
tret la informació.
Quins altres drets humans es vulneren en el nostre país? Trieu-ne 3 dels que apareixen en l'exposició de l'entrada de l'institut que no s'acompleixen i expliqueu perquè
Els Drets Humans
es defineixen com aquelles llibertats, facultats, institucions o
reivindicacions bàsiques que corresponen a tota persona pel simple fet
de la seva condició humana, per tal de garantir-li una vida digna.
Aquests
drets es posseeixen independentment de quina sigui la situació legal o
jurídica del país o regió en el que habita i de factors com l'estatus,
l'ètnia, la nacionalitat o qualsevol altre circumstància de l'individu
en qüestió. ACTIVITAT: LLEGIU els drets humans i trieu-ne un per fer un cartell on el rotuleu com si es tractara d'un graffiti. Podeu utilitzar aquest generador de graffitis: GRAFFITIS
La Declaració Universal dels Drets Humans es tracta d'un document de trenta articles en què se subratllen els
drets humans considerats bàsics i que s'apliquen sense excepció a tots
els éssers humans. De forma resumida i en llenguatge senzill, la Declaració Universal dels Drets Humans proclama:
1. Tots naixem lliures i iguals. 2. Tots tenim dret a no ser discriminats
per cap motiu. 3. Tots tenim dret a la vida, a la llibertat
i a la seguretat. 4. Ningú no té dret a fer-te esclau i tu no pots
fer esclau a ningú. 5. Ningú no té dret a mofar-se de tu, a insultar-te,
a pegar-te o a torturar-te. 6. La llei ha de ser igual per a tots i ha de protegir
a tothom igual. 7. Tenim dret a ser protegits pels tribunals
i al respecte dels nostres drets. 8. Ningú no té dret a enviar-te a la presó
o a expulsar-te del teu país si no és
que hi ha motius greus. 9. 10. 11. Tots som innocents mentre
no es demostri el contrari. 12. Tots tenim dret a la privacitat. 13. 14. Tots tenim dret a circular lliurement
i a sortir del nostre país, i retornar-hi
quan vulguem. 15. Tots tenim dret a tenir una nacionalitat
i a canviar de nacionalitat si ho
desitgem. 16. Tens dret a casar-te i formar una família
quan tinguis l’edat per fer-ho. 17. Tens dret a tenir propietats i ningú no te les pot
treure sense una raó justificada.
18. Tens dret a practicar la teva religió de forma
privada o pública. 19. Tens dret a tenir les teves pròpies idees
i explicar-les als altres. 20. Tots tenim dret a reunir-nos i formar
associacions, sense obligar a ningú a fer-ho. 21. Tens dret a participar en la política del teu país.
Tens dret a votar i ser escollit. 22. Tens dret a aprofitar al màxim tots
els avantatges socials disponibles. 23. Tens dret a treballar i a cobrar el mateix pel teu
treball independentment del teu sexe. 24. Tens dret a descansar, a treballar un nombre
d’hores limitat i a cobrar durant les vacances. 25. Tens dret a tot allò necessari per mantenir-te
sa, tenir menjar, roba i habitatge. 26. Tens el deure d’anar a l’escola i d’aprofitar
al màxim el que t’hi ensenyen. 27. Tens dret a participar
en la vida cultural de
la teva comunitat. 28. 29. Has de respectar
els drets dels altres
i el lloc on vius. 30. Ningú no pot prendre
a ningú els drets que
acabes de llegir.
Per saber millor les regles de puntuació, podeu consultar la següent web: Puntuació
ACTIVITATS:
Escolteu el primer sonet que rima amb els seus propis signes de puntuació: "Dictadura",
de Jordi Prenafeta i escriviu vosaltres un altre poema amb un altre
tema on aparega també aquesta rima amb els signes de puntuació. A més,
d'escriure'l també cal que el llegiu correctament, fent les pauses
adequades. Graveu-lo en vídeo i pengeu al vostre blog
Dictadura
–
Heus aquí els meus desitjos furibunds: [dos punts]
bastir un gran imperi com el de Roma, [coma]
afusellar els elements subversius… [punts suspensius]
i dur galons i medalles al pit. [punt i seguit]
Vull que cridi al meu pas la població: [dos punts, guió]
—Visca el líder suprem de la nació! [signe d’exclamació]
I que els diaris diguin amb negretes: [dos punts, obriu cometes]
«sedueix el poble sols amb l’esguard». [tanqueu cometes, punt i a part]
Dels canons vull dominar l’idioma; [punt i coma]
així amb tothom serà fàcil entendre-s’hi [obriu parèntesi]
(i això darrer no cal que sigui dit). [tanqueu parèntesi,punt i seguit]
Sabeu però quin fóra el goig més gran? [interrogant]
Tenir el món a la mà com una poma, [coma]
ser déu omnipotent i ser immortal. [punt final]
–
Jordi Prenafeta
1.Corregeix la puntuació de les frases:
La coma (i algun punt i coma)
·Un dineral cobren.
·Va ser molt interessant la
conferència d’ahir al vespre.
·Tot això que m’has dit
faré veure que no ho sé.
·Aquella biga de ferro, fa
la mateixa funció que una de fusta.
·El nostre autor acaba
concloent, que aquest fet és secundari.
·És condició natural de
l’home comuna a tots els animals l’instint de procrear.
·La institució familiar
diuen està en crisi.
·Si t’estima poc et
danyarà. Si t’estima poc et danyarà.
·Els laborals que no han
acudit a treballar sofriran un expedient.
·Sí senyora. No senyor.
·Pere obre la porta.
·La realitat és que si el
lector de les tres pàgines tan citades no sap continua sense saber.
·Quan tothom siga a taula
us ensenyaré què hi ha ací dins.
·Encara que vingues no el
veuràs.
·Poc després de la
conferència no se’n recordava ningú.
·Ha fet una gran nevada al
Pirineu i a Girona una forta ventada.
·A València hi ha 545 bars
a Alacant 390.
·Els torrons per Nadal i
mentrestant fruita fresca.
·No van venir ni els seus
amics ni els seus germans ni ningú.
·Puc assegurar-vos no
obstant que tot el que ha dit és cert.
El punt i coma (i alguna coma)
·Els components de la
Comissió es repartiren d’aquesta manera de França 4 d’Anglaterra 3 del Japó 5 i
d’Alemanya 2.
·El punt i coma implica una
certa relació de proximitat si hi ha relació de proximitat i el fragment de la
dreta és un comentari o observació sobre el de l’esquerra hi haurà punt i coma
però si el segon fragment és més bé un aclariment explicació conseqüència o
resum del primer aleshores hi escauen els dos punts.
·El trànsit la gent els
cotxes els sorolls al carrer la música tot em fa pensar que avui és un dia
especial.
·L’atractiu que té no és
pas el seu físic o la seua personalitat ni tampoc l’exquisida educació rebuda
és un atractiu indefinible i misteriós.
·No em voldria equivocar
però em sembla que la resposta és aquesta.
·Vaig revisar acuradament
la maleta abans de marxar no obstant quan vaig arribar vaig notar que em
faltava mitja dotzena de coses.
Dos punts (algun punt de coma, coma,
cometes...)
·Avui no hi ha càncer més
temible que la droga per la droga es roba i es mata per la droga es menteix la
droga arruïna l’estabilitat de les famílies.
·El culpable del trànsit de
la divisió de paraules i els signes de puntuació de les escoles als llibres és
Carlemany una autèntica paradoxa del destí.
·I la Carme va explicar No
cal que em tractes de germana petita.
Parèntesis, guions i comes
·Pel que fa a aquesta segona
ciutat em referiré tot seguit amb més extensió a la primera els seus consellers
aconseguiren que el sobirà els autoritzés a fundar un Estudi General.
·Amb els guions l’escriptor
disposa d’un element amb el qual pot fer augmentar intensament l’interès del
lector li pot anticipar un element de sorpresa que retrobarà més endavant, etc.
·Els guions introdueixen un
element que contrasta bruscament des del punt de vista de l’estructura
sintàctica amb la resta de la seqüència.
·Ell ja havia sospitat que
els gasos inerts heli, neó, etc. podien produir un efecte semblant.
·Per augmentar l’interès
del lector podem anticipar un fet donant-lo entre guions Dostojevski arriba a
anticipar fets que configuren cinquanta pàgines més endavant.
·Aquest informe com tot
document oficial ha de dur registre d’entrada.
La darrera conferència del
cicle ja havia estat interrompuda tres vegades pels manifestants la tercera
vegada amb crits feixistes fou ajornada sense data fixa.
2.Puntua els minitextos:
·Em sent inclinat a creure
que qui va donar als paratges d’Alacant un tan indiscutiblement exòtic nom era
un dels que hi tenien accions.
·Els que sabem que l’arrel
del teatre es troba en la capacitat humana de figuració i creiem que aquesta
capacitat és un dels distintius fonamentals de l’home per força ens hem de
neguitejar davant la possibilitat de desaparició d’una companyia com el teatre
lliure.
·Molts mots que durant el
segle XIV eren d’ús corrent en la llengua escrita i potser també en llengua
oral ja havien envellit un segle més tard.
·Vam eixir ben de matí
perquè sabíem que allà dalt les bromes gasten males bromes i vam seguir el
ritme previst malgrat que dúiem criatures.
·Els folis explicatius són
els que van a la capçalera de les pàgines acompanyats del nom de l’autor i del
títol del capítol o del títol del capítol i de l’apartat.
·Abans de la Primera Guerra
Mundial el 31% del valor de les exportacions valencianes corresponia als
productes agrícoles el 26% als tèxtils el 8% al suro i el 7% al cuir.
·A nosaltres ens sembla que
no és prou vàlid tot i que caldria distingir uns casos d’altres. A nosaltres
ens sembla que no és prou vàlid tot i que caldria distingir uns casos d’altres.
·En Pere coneixia prou bé
l’individu que li telefonava i el tenia controlat.
·Però les veritats
gramaticals no són mai tan absolutes com hem vist en les pàgines anteriors.
Però les veritats gramaticals no són mai tan absolutes com hem vist en les
pàgines anteriors..
·Si et digueren res els de
l’ajuntament els dius que ja hem fet els passos necessaris per canviar la porta
i instal·lar els extintors però que a l’agost mitja València fa vacances. Que
tinguen paciència. Ara caldrà comunicar ràpidament als veïns que l’ajuntament
no acostuma a donar més de dos mesos per coses com aquestes. I que comencen a
fer estalvis.
·La Comissió que va judicar
el cas no ha estat ni consultada ni informada cosa que es podria qualificar de
poc delicada com a mínim.
·Creiem que cal evitar de
totes passades l’escàndol que suposaria una impugnació legal de la Resolució.
Creiem que cal evitar de totes passades l’escàndol que suposaria una impugnació
legal de la Resolució.
·La teoria de la
relativitat no pot explicar per si sola aquestes característiques. La teoria de
la relativitat no pot explicar per si sola aquestes característiques.
·Els mateixos carrers les
mateixes cases els mateixos arbres arrenglerats la mateixa processó de gent...
I això durant un any potser una vida.
·La palmera dels dàtils
saborosos el magranes dels fruits com robins la planta humil que fa les enormes
carabasses... tot el regne vegetal enveja els plàtans que tenen unes fruites
grises molsudes i tèbies.
·Ell prou va proposar-s’ho
segons sembla... però la malaltia i finalment la mort li ho impediren.